LOADING

Type to search

A4Answers

Interviu Creionetica despre A4Activism

1. Ce isi propune proiectul A4Activism?

A4Activism face o punte intre societatea civila, designeri consacrati si tinerii creativi din noul val. Printr-o platforma online si un album care vor promova tehnici vizuale mixte precum grafica digitala, gravura, pictura, ilustrație, fotografie si stencil, ne-am propus sa promovam activismul din ultimii doua sute de ani. Subiectele de studiu pentru noi sunt colaborarile si campaniile realizate de nenumarate organizatii precum: Anti-Slavery, Consiliul International al Femeilor, Crucea Rosie, Miscarea Pacifista Britanica, FIFA circa 1930, Organizatia Natiunilor Unite, UNICEF, UNESCO, CARE, Doctori si Avocati fara Frontiere, Salvati Copiii, Amnesty, World Wildlife Fund, BRAC, Greenpeace, Oxfam, Friends Of The Earth, Fundatia Wikimedia si Consiliul Egalitatii Familiei s.a.

Foarte multi artisti ne-au inspirat prin inovatia si curajul artistic de care au dat dovada in lucrarile lor, dar si curajul de a aborda subiecte contriversate la vremea respectiva. Printre ei am vrea sa mentionam pe: Josiah Wedgwood, Guillermo Laborde, Pablo Picasso, Joan Miró, Alexander Calder, Marc Chagall, Tom Eckersley, J. Howard Miller, Charley Harper, Armando Milani, Shigeo Fukuda, Yosuke Kawamura, Milton Glaser, Shepard Fairey, Banksy, Roman Cieslewicz, Jukka Veistola, Joe Scorsone, Ricardo Morales.

Nu vom ignora nici colaborarile unor artisti romani cu diferite organizatiile neguvernamentale cu scopul de a sustine o cauza, precum Dan Perjovski, KITRA, Pisica Patrata, Obie Platon, Sorina Vazelina, Wanda Hutira si Raluca Bararu.

Noi credem in publicitatea responsabilă care are la baza cei trei piloni ai dezvoltării durabile – echitate socială, echilibrul mediului și eficacitate economică, iar acest fundament defineste activitatea si intentia proiectului A4Activism. Mesajul transmis de campanii, simbolurile la care se apeleaza, contextul social și cultural la care se raporteaza sunt doar cateva din caracteristicile cu care vom defila. Cultura si educatia sunt instrumente foarte importante pentru coeziunea socială și factori ai dezvoltarii sociale şi comunitare, contribuind la eliminarea tensiunilor și excluziunii prin dialog și promovarea diversității.

2. Acest proiect mizează doar pe dimensiunea artistica? Cum vor fi promovate ONG-urile?

Organizatiile si asociatiile sunt de fapt in lumina reflectoarelor. A4Activism este o metoda de a ridica standardele vizuale din societatea civila romaneasca prin mai multe exemple de bune practici. Prin prisma posterelor si vizualurilor celebre si a celor noi, care ajung in “mainstream”, onoram asociatiile, organizatiile, comunitatile si initiativele societatii civile si misiunea lor de a proteja oamenii, mediul inconjurator si planeta. Vom atinge problemele cu care se confrunta umanitatea din 1830 incoace, de la afise care fac apel la constiinta sociala si lupta pentru drepturile omului, pana in prezent la manifestarile artistice contemporane care militeaza pentru rezolvarea crizei schimbarilor climatice si a tranzitiei catre energie verde. Pe langa a creiona evolutia ONG-urilor din prisma metodelor artistice cu care isi promovau campaniile, vom incuraja colaborarea ONG-urilor cu artisti, graficieni si oameni de creatie locali, cu scopul de a creste impactul abordarilor vizuale a campaniile lor.

Pentru a da efortului nostru un sens cât mai pragmatic si folositor pentru toate ONG-urile active din Romania, am lansat call-ul de inscriere a celor mai creative afise cu care acestea se mandresc. Ele vor fi publicate pe platforma proiectului, iar 20 de afise caștigatoare ale concursului vor fi imprimate si expuse la evenimentul final. Tot atunci, cei 20 de castigatori vor avea ocazia sa participe la workshop-uri de branding, grafic design si design de obiect. Le vom oferi o ora de consultanta one-to-one gratuita pe subiecte precum branding si comunicare organizationala, si vom culmina cu o serie de sugestii pentru viitor.

In campania de promovare a proiectului vom dezvalui din creatia abumului în mai multe faze ale sale, in special cateva din afisele si mesajele folosite de ONG-urilor in campaniile lor de-a lungul secolelor. Ca inspiratie pentru cercetarea noastra ii recunoastem pe cei de la Osocio, Act-Responsible, Goodvertising si Ads of the World. Insa, piesele valoroase sunt cele pe care le vom gasi in abumele de afise achizitionate pentru faza de documentare.  Vom crea o mică bibliotecă cu albume, reviste și carti despre grafica umanitara si activista, care va fi disponibila gratuit ONG-urilor la sediul agentiei Creionetica.

ONG-urile vor fi destul de vocale in proiectele A4Activism printr-o serie de interviuri cu reprezentanti valorosi ai societatii civile din Romania si din afara, precum Magor Csibi – presedintele WWF Romania, Irina Bandrabur – ofiter de presa si responsabil campanii paduri Greenpeace Romania, Ionela Ciolan – responsabil Amnesty International Bucharest s.a.

Ne propunem deci sa crestem comunitatea organizatiilor preocupate de dimenisunea vizuala a campaniilor lor si a graficienilor si oamenilor de creatie interesati de subiectele societatii civile.

3. Albumul are mai degrabă un caracter informativ sau este o colecție vizuala pe tema activismului?

A4Activism este si una si alta: prin album facem o incursiune documentara cu scop informativ, iar afisele activiste din colectie au rol educational. Daca un muzeu nu inseamna doar o lectie de istorie, ci reprezinta cine suntem si incotro ne indreptam, A4Activism este un document de studiu pentru urmatoarele generatii de ongisti si artisti. Invatam de la generatiile trecute, incercam sa nu repetam greselile si speram sa fim tot mai buni pe viitor.

Publicul larg are ocazia să cunoască si alte metode a de face publicitate decât cel întâlnit in mass-media. Ne vom dezvolta impreuna simțul critic fată de sutele de mesajele publicitare cu care ne intalnim în fiecare zi si contribuim direct la educația românilor față de tot ce înseamnă comunicare responsabilă.

4. Care ar fi cinci ONG-uri de la noi de care probabil că nu am auzit dar ar fi trebuit?

Ati auzit de Connect? Ei tocmai au lansat campania “Servici’ usor” care promoveaza dialogul social si cum poate un sindicat sa apere interesele angajatilor.  Este un proiect la care am colaborat cu drag si ne luptam in continuare sa modificam legea dialogului social in favoarea fiecarui angajat din Romania.

REPER21 sunt specialisti si profesionisti in schimbari climatice si creeaza prin proiectele lor o infrastructura pentru o educatie sustenabila la nivel local si european.

Cei de la Ateliere Fara Frontiere nu cunosc oboseala! Se ocupa de o serie de atelier de insertie socio-profesionala, o ferma de legume bio si un brand de socialware din mesh-uri publicitare revalorizate.

Viitor Plus la randul lor ne invata ce inseamna economia sociala si cum ne putem proteja mediul inconjurator prin plantare si reimpadurire.

Asociatia SNK face foarte frumos puntea intre educatie si dezvoltare durabila printr-o librarie cafenea unde moneda de schimb e timpul, o editura si un spatiu de plantat copacei – Kultiva.

Greenitiative ne dau lectii cand vine vorba de arhitectura autosustenabila, dar si de agricultura dupa principii verzi si educarea noilor generatii de tineri in spiritul protectiei naturii.

5. Ce artisti romani care lucreaza cu societatea civila recomandati?

Putem numi cativa care ne-au ajuns la urechi, insa speram sa cunoastem prin A4Activism si mai multi. Partenerii nostri Artivist și Asociația D’Avent sunt doua organizatii in contact direct cu tineri artisti, designeri si artizani. Misiunea lor este colaborarea, interactiunea si promovarea constanta a creativitatii romanesti si educarea prin cultura a noilor generatii. Astfel, impreuna cu Artivistii, realizam platforma, documentarea și conceptia grafică a albumului de afișe și materialele vizuale care marchează evoluția ONG-urilor de-a lungul istoriei.

Noua ne place mult Dan Perjovschi si toate initiativele, schitele si colaborarile lui cu care suntem pe aceeasi lungime de unda.

Ne-au atras atentia Wanda Hutira care a colaborat cu Greenpeace la “Inca nu e GAME OVER pentru paduri”.

Raluca Bararu face o treaba minunata pentru campanii ongiste si mai nou a realizat grafica pentru noua campanie Crucea Rosie, Banca de Alimente.

Cu ajutorul prietenilor din Asociatia D’Avent, cream un album-obiect, care va fi in sine o opera de arta, deoarece va fi imprimat pe hartie reciclata manual si copertile vor fi din materiale reutilizate, iar foile vor fi legate prin metoda veche de legatorie. Acest obiect are atat mesajul practic, de a crea obiecte unice in concordanta cu valorile de mediu si sociale promovate de ONG-uri, cat si un mesaj simbolic: perisabilitatea artei și alinierea cu nevoile consumeriste. In ultimul capitol al albumul, Made in RO, vom detalia in urma documentarii noastre si mai mult colaborarile dintre ONG-urile romanesti si artisti.

6. Daca ar fi sa creezi organizatia perfecta, un fel de Frankenstein al ONG-urilor, cum ar fi aceasta asociatie?

Suna putin infricosator. Nu stiu daca ne dorim asa ceva. Cu Frankenstein stim bine cum s-au incheiat lucrurile. Nu ne putem gandi decat la o alta analogie science-fiction: Judge Dredd. Si raspundem asadar tot printr-o intrebare: Cum ar fi un ONG cu super-puteri care sa fie si investigator-politist, dar si juriu, judecator si executor al celor care discrimineaza, abuzeaza si nu protejeaza mediul inconjurator? Cum vizualizezi o lume in care toti ne-am asuma responsabilitate pentru actiunile noastre si aici incercam sa fim subtili, sa ridicam din spranceana catre guverne, corporatiile toxice, magnati si toti cei care fac abuzuri si “prostii”?

7. Cand va aparea albumul A4Activism?

Pentru ca traim in era digitala si ne dorim o promovare cat mai mare a albumului, vom realiza o animatie video folosind tehnica colajului, care va prezenta pe scurt evolutia ONG-urilor și progresul artistic de-a lungul istoriei.

Albumul va fi lansat odata cu evenimentul final al proiectului din toamna, mai exact in septembrie. Pe langa animatie, avem pregatite alaturi de partenerii nostri, Artivist și Asociația D’Avent o expozitie-concept de afise, trei workshopuri cu designeri si artisti si un concert live de electrofusion cu trupa Crowd Control.

Cu ocazia aceasta ii vom cunoaste pe castigatorii celor 20 de albume-cadou care vor vedea in premiera animația video si expozitia de afise in varianta extinsa. Ne bazam pe prezenta oamenilor de comunicare din societatea civila, a angajatilor sau voluntarilor din organizatiile non-profit, dar si persoanelor din industriile creative – artisti, graficieni, oameni de creatie, care au colaborat cu ONG-urile sau isi doresc o colaborare cu ele.

1 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *