LOADING

Type to search

A4Answers

Interviu Irina Bandrabur ofiter de presa Greenpeace-Romania

Am stat de vorba cu Irina Bandrabur, ofiter de presa si responsabil campanii paduri Greenpeace Romania, despre trecutul, prezentul si viitorul uneia dintre cele mai active organizatii neguvernamentale din lume: Greenpeace. Organizatia fondata in 1970 este prezenta in Romania din 2007 si activeaza la nivel international in peste 55 de tari din intreaga lume pentru a schimba atitudini si comportamente, pentru protectia si conservarea mediului inconjurator si promovarea pacii. Datorita lor multe companii multinationale si-au imbunatatit politicile, modul si conditiile de productie. Greenpeace a facut istorie prin campanii de guerrilla si prin actiuni neconventionale: primele concerte caritabile, flashmoburi, boycott-uri, petitii, etc

Buna, Irina! Fiind ofiterul de presa al Greenpeace Romania, ai un top al campaniilor favorite?

In Romania, as mentiona campania noastra www.salvezpadurea.ro, in cadrul careia am creat un ghid de identificare a taierilor ilegale și un site unde pot fi semnalate cazurile de taieri potential ilegale.

Un alt proiect tot din cadrul campaniei pentru paduri este cel pentru includerea celor mai valoroase paduri de fag din România în patrimonial UNESCO. Lucram la aceasta initiativa din 2012. La început autoritatile nici nu au vrut sa auda, pentru ca insemna ca aceste paduri nu mai pot fi exploatate, insa treptat am reusit sa ii convingem. In 2015, 8 situri de peste 85 000 hectare au fost incluse pe lista tentativa, iar acum se lucrează la realizarea documentatiei finale pentru inregistrarea in patrimoniul mondial UNESCO. Siturile candidat sunt: Izvoarele Nerei, Cheile Nerei Beusnita, Domogled – Valea Cernei cluster, Cozia, Codrul secular Sinca, Codrul secular Slatioara, Grosii Tiblesului, Strambu Baiut. Procedura de includere ar trebui sa se incheie anul acesta.

Colegul nostru, Alin Tanase se ocupa de campanai Praf de România, o campanie despre poluarea aerului.

Un al proiect interesant a fost organizarea unui atelier de robotica unde am asamblat aparate care masoara poluarea cu praf. Voluntari din mai multe orase din tara ne ajuta si zilnic valorile locale sunt transmise pe website. In Romania problema este ca nu avem statii oficiale de masurat poluarea aerului. Cerem schimbarea acestui lucru si măsuri concrete pentru imbunatatirea calitatii aerului printr-o petitie care poate fi semnata aici.

La nivel international campaniile noastre favorite ale organizatiei Greenpeace sunt: Save or Delete cu Banksy, Survival of the Tallest, Stop Pollution.

Ce alte campanii si vizualuri ti-au atras atentia?


Sunt multe campanii care imi plac: de la colegii WWF, Greenpeace Germany si Climate March.

Avem in comun nu doar lupta pentru cauze comune, ci si entuziasmul, dorinta de a informa si implica cat mai multi oameni si curajul de a lupta, pentru ca sunt multe zone de pe glob unde nu este deloc usor sa lupti pentru mediu, sunt prea multe locuri unde interesele personale primeaza.

Povesteste-ne te rog despre campania Change Your Energy.

In luna aprilie ne-am alăturat mișcării globale Break Free, care atrage atenția asupra faptului ca era combustibililor fosili trebuie sa se incheie si am organizat evenimentul Change Your Energy, care face parte din campania pentru energie curată, “Energy Citizens”. Ne adresam cetățenilor, comunităților, companiilor și instituțiilor publice care vor să devină producători de energie regenerabila. Conceptul de consumator activ se numește “prosumator” și descrie persoana, gospodăria sau IMM-ul care își produce propria energie și alege sa furnizeze excesul de energie în rețeaua națională. Am reusit sa vorbim din perspectiva democrației energetice si cât de frumoasă ar fi lumea dacă Guvernul nostru ne-ar încuraja să producem singuri energie electrică verde. Se stie deja că jumătate din cetățenii din Europa ar putea să producă energia care îi trebuie Europei să funcționeze, cel puțin așa zice acest studiu.

Dar până acolo mai e drum lung de făcut, am început însă informarea și puteti citi mai multe aici.

Evenimentul de lansare a fost la Printoteca in București, unde street-artistul KITRA, omul cu  atitudinea potrivita pentru arta activista si implicata, a realizat o pictură murală de 15 metri pătrați, schimbând astfel energia locului. S-a discutat despre beneficiile energiei regenerabile și avantajele de a deveni prosumatori, iar Printoteca a fost castigatoarea unui concurs realizat pe Facebook.

Greenpeace International are o conexiune speciala cu muzica din 1970 incoace: Joni Mitchell, Queen, George Harrisson de la Beatles, U2, R.E.M, UB40, Depeche Mode, Sting, Coldplay si Green Day. Voi cum ati colaborat cu industria muzicala locala?

Pe cand eu eram voluntar in Greenpeace in 2008, o agentie ne-a ajutat sa facem un spot radio cu OCS pentru campania 2%. Il puteti asculta chiar aici.

Vladimir Proca de la Robin and the Backstabbers a fost coleg cu noi un an, el coordona voluntarii. Vladimir este demult pasionat de protectia mediului si s-a alaturat cu entuziasm echipei. Incet-incet microbul verde s-a raspandit in trupa, speram noi, pentru ca au acceptat invitatia noastra in tabara noastra de salvare a padurilor. In tabara am avut 100 de voluntari din 14 tari din Europa care au inventariat peste 850 de hectare de paduri virgine, pentru a le proteja si a fi incluse in Catalogul national al padurilor virigne și cvasivirgine din Romania. Cam asa a fost tabara.

Iar Robin and the Backstabbers, alaturi de alti invitati din tabara, au transmis un mesaj de sustinere, aici.

Voi ati colaborat la nivel international cu artisti precum Banksy, Kurt Wenner, KennardPhillipps, 281_Anti nuke, Hinatao, Don’t Panic s.a. Ce recomandari aveti pentru tinerii artisti care vor sa faca din arta lor un statement?

https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4

Sa exploreze noi idei si feluri de a transmite mesajele in care cred cu adevarat, pentru ca vor starni cu siguranta reactiile publicului, chiar vor castiga public nou. Traim intr-o lume in care indrazneala si autenticitatea fac diferenta. Fiecare isi poate aduce contributia la ”binele comun” in felul sau.

De-a lungul timpului, Greenpeace a colaborat cu mai multi artisti, in feluri diferite. Spre exemplu, anul trecut, celebrul compozitor si pianist Ludovico Einaudi a interpretat Elegy for the Arctic pe o platforma plutitoare, langă un ghetar din Norvegia, pentru a atrage atentia asupra incalzirii globale.

Un alt exemplu recent, actrița Emma Thompson, care militeaza pentru cauzele de mediu, a participat in expediția Artic Sunrise, pe unul dintre vasele Greenpeace si a ajuns in Canada, Clyde River, unde alaturi de voluntari a instalat panouri solare în comunitatea de acolo.

Leonardo DiCaprio, si el, promoveaza diferite activitati din cadrul campaniilor Greenpeace, inclusiv forest camp-ul organizat de Greenpeace România anul trecut la Vidraru: DiCaprio despre RO.

In Romania inca nu avem campanii care să implice vedete extrem de cunoscute, de obicei acestea se alătură cauzelor sociale si mai puțin celor de mediu.

Am discutat despre Energy Citizens si Praf de Romania. Ce campanii mai pregatiti in viitorul apropiat?

Pregatim o noua campanie pentru padurile virgine si continuam promovarea www.salvezpadurea.ro, prin care ne dorim sa informam si sa activam cat mai multi oameni care odata ce ajung in padure si vad ceva suspect, sa stie sa semnaleze taierile. Cu cat vom avea mai mulți „ochi informati” in padure, cu atat fenomenul va fi descurajat. Multe aspecte globale de mediu sunt influentate de felul in care fiecare dintre noi obtine si foloseste energia, cel mai important impact vizibil fiind schimbarile climatice.

Energy Citizens continua: in multe tari din Europa este mai dezvoltat acest concept de „prosumator” si ne dorim sa devina o realitate comuna si la noi. In acest context ca am lansat Our Energy Your Freedom, unde strangem adeziuni in favoarea unui sistem energetic curat, fara combustibili fosili.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *