LOADING

Type to search

A4Answers

Interviu Magor Csibi director WWF-Romania

Magor Csibi este directorul World Wildlife Fund din Romania din 2011. Vine cu o experienta buna din Parlamentul European unde a fost vicepresedinte al Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta aliementara, dar si de jurnalist membru fondator al platformei Think Outside the Box. In timp ce WWF exista din 1961 la nivel international, organizatia activeaza in Romania din 2006 cu scopul de a conserva mediul incojurator, natura si procesele ecologice pentru pastrarea biodiversitatii tuturor speciilor si ecosistemelor naturale.

Buna Magor! Care sunt artistii tai vizuali favoriti? Din afara, dar si din Romania, poate chiar Bucuresti.

Obie Platon – Mother Nature, Budapesta 2014

Eu cred ca in perioada in care traim e mult mai greu sa asociezi un artist cu o lucrare, mai repede recunosti creatia, fara sa stii de cine a fost creata. Cunosc multi oameni in pozitia in care lucrarile le sunt mult mai familiare decat autorul. Daca ar fi sa aleg un artist roman, mie imi place Obie Platon, mi se pare foarte creativ si popular prin lucrarile sale. Insa dupa cum ziceam mai devreme, nu multi stiu ca el este in spatele creatiilor care sunt mai cunoscute decat numele lui. http://obieplaton.com/work/

Tot din Romania, pictorul Reszegh Botond din Miercurea Ciuc, simt ca mi se adreseaza mie. Imi place mult ce face si mi se pare ca eu sunt mai castigat de fiecare data cand ii vizitez o expozitie. https://reszeghbotond.wordpress.com/

Dintre artistii internationali Banksy este unul din cei pe care ii apreciez foarte mult.

Banksy – I don’t believe in Global Warming, Oval bridge Camden, Londra 2009

Tot timpul cand intri intr-o galerie de arta te uiti la o pictura si iti vorbeste pe limba ta. In cel mai rau caz nu te conectezi la ea. Nu cred ca o lucrare de arta ne spune tuturor acelasi lucru, ci ne regasim in ea.

Care este vizualul tau favorit din istoria WWF International? Ce te leaga de campania aleasa?

Nu este simplu de ales, pentru ca WWF-ul de-a lungul istoriei are foarte multe vizualuri. Dar cred ca cel care defineste cel mai bine filozofia organizatiei si a avut un impact foarte foarte mare, este acel plaman creat din padure. O parte din padure e taiata la ras si mi se pare ca asa inteleg oamenii perfect, cum o boala grava cu plamanii omului face exact ce inseamna taierea padurilor pentru societate in general. Atat ca metafora, cat si ca vizual in general, este capturata o esenta foarte puternica in ceva foarte simplu si de o claritate ireprosabila.

WWF Franta – Lungs, Before it’s too late, 2009

Cum ti se pare stilul lui Tom Eckersley si colaborarea lui de peste 30 de ani cu WWF?

Tom Eckersley are un stil propriu. Eu nici nu ma gandeam neaparat la el. Eu cand vedeam lucrarile lui faceam conexiunea direct cu grafic designul britanic. Asociam tot ce tine de Marea Britanie cu el pentru ca el are un rol atat de puternic. Este absolut fabulos sa vezi un om cu talentul si capacitatea lui ajutand o organizatie precum WWF. Sa vina langa tine pro bono si sa creeze. Avem din fericire foarte multe astfel de exemple, pentru ca artistii sunt sensibili la lumea care ii inconjoara si incearca prin arta sa faca bine. Sa transforme mentalitati.

Tom Eckersley – Postere WWF 1986

Aveti in vedere sa colaborati sau ati colaborat si cu un artist roman pe care il consideri de nivelul lui Eckersley?

 

Adina Popescu, Pisica Patrata (Ciubi) & WWF Romania – Dincolo de orizont, colinele Transilvaniei, 2016

Din punctul meu de vedere Ciubi sau Pisica Patrata este unul dintre artistii foarte puternici si foarte cunoscuti din Romania si ne bucuram ca suntem apropiati si colaboram in permanenta. Centrul Armenis, de salbaticire a zimbrilor, a fost facut cu ajutorul lui. Am facut multe benzi desenate cu el si contribuie foarte mult la activitatea noastra. L-as adauga si la lista de mai sus a artistilor favoriti fiind unul din putinii oameni care imi readuce copilaria, de fiecare data cand vad un desen sau benzile lui desenate. Apreciez mult ce facem impreuna: aducem natura mai aproape de copii. Cunoaste foarte bine BD-urile scolii franceze cu care am crescut eu si generatia mea. Ciubi este un artist versatil complet, pentru ca poate merge in orice directie.

 

Ce sfaturi ai pentru tinerii artisti care nu sunt pe aceasi lungime de unda cu industria advertisingului si care totusi vor sa faca din arta lor un statement social?

Depinde ce fel de artisti. Stiu ca fiecare vrea sa creeze ceva unic si observ doua filozofii: l’art pour l’art (arta autosuficienta) sau arta angajata social. Exista artistii care creeaza pentru societate, cei care se asociaza cu organizatii si creeaza pentru ele. Copiii de exemplu, natura, toate sunt o motivatie in plus si viziunea ta ca artist devine mai clara. Banksy de fiecare data cand creeaza nu este ceva functional estetic, el face un statement si subliniaza un mesaj. Cateodata acest mesaj il ai in tine si mocneste acolo, iar altadata o colaborare intre artisti si organizatii sau cauze te poate ajuta sa iti gasesti drumul si sa dai o forma mesajului tau.

Sunt multi artisti romani care vand foarte bine si apar dezbateri fara sfarsit daca chiar merita asta. Cui ii pasa? Cine poate spune cu adevarat ca o pictura e mai misto decat cealalta. Cred ca un artist cu adevarat talentat este acela care poate sa starneasca emotii in grupuri mari de oameni, care se adreseaza fiecaruia. Dar asta nu inseamna ca este mai valoros decat cel care starneste o emotie foarte puternica intr-un singur om. Arta este subiectiva si particulara, e foarte greu sa definesti unde se termina si incepe altceva.

In Romania acum trei ani erau 92350 de ONG-uri. Ce parere ai despre cum comunica vizual acestea, ca om implicat activ in societatea civila?

Observ mai multe trenduri. Campanii cu vizualuri foarte reusite si creative, opera unor agentii cu o creativitate maxima. O problema poate fi ca acea campanie din start a fost creata sa castige premii. Din punct de vedere al unicitatii si creativitatii arata foarte misto, dar s-ar putea ca din punct de vedere al eficientei sa aiba un impact mai mic.

Asta e una din problemele ONGurilor: ai o expertiza foarte buna, cunosti problema, poate ai si identificat solutiile si pur si simplu nu ajungi sa explici oamenilor suficient.

Ce campanie romaneasca a unui ONG a avut un impact datorita standardelor vizuale?

WWF-Romania – Paduri virgine, 2016

Imi aduc aminte de prima mea campanie cu WWF-ul si poate cea mai reusita campanie a noastra: lupta pentru padurile virgine. Majoritatea agentiilor care veneau spre noi aduceau idei foarte excentrice, foarte creative samd. Atunci cand a venit Serban Alexandrescu si a spus: Voi aveti padurile virgine, nu va mai trebuie altceva. E acolo imaginea. Trebuie doar sa explicam oamenilor care este valoarea lor. El a gasit acele mesaje simple care explicau oamenilor pe intelesul lor de ce sunt ele unice, care este problema si solutia si asa am reusit sa facem si o campanie frumoasa si eficienta. Am reusit sa strangem sute de mii de semnaturi in momentul in care nu eram obisnuiti cu petitii cu online, etc Nu aveam o penetrare atat de puternica a publicului. Oricine poate spune in ziua de azi ca o suta de mii nu inseamna mare lucru. Frumusetea este ca la vremea respectiva, pentru noi, cifra asta era science-fiction. Serban nu a incercat sa inventeze ceva revolutionar, cu care sa mearga la festival sau in competitii internationale. A luat simplitatea mesajului, natura in frumusetea ei si a adaugat textele acelea pentru maxim de efect si eficienta.

Din punctul meu de vedere este calea pe care orice artist si creator ar trebui sa mearga pentru are o cauza si trebuie sa rezolve niste probleme. E foarte frumos sa ai afise misto, dar uneori este ceva secundar. Am vazut campanii excelente cu vizualuri foarte bune, dar care nu au ajuns la public. Poate ca s-a investit prea mult in materiale si prea putin in comunicare, dar ideal este sa gasesti acel echilibru. Un vizual puternic nu garanteaza ca va ajunge la toata lumea. Oamenii au impresia ca orice poate sa devina viral. Noi care avem ursuleti mici filmati, fotografii si tot felul de materiale, stim ca nu exista o reteta pentru un clip sau imagine virala. Noi asa am invatat: trial and error. Cand am avut campania cu vanatoare, strategia noastra a avut varianta A, dar si B, C, E si concluzia a fost ca nu merita sa iti investesti toate resursele intr-o singura campanie sau idee.

De exemplu cand vorbim de standarde vizuale, nu stiu daca e la fel si in societate, pentru mine cu adevarat puternic a fost clipul cu Maia Morgenstern stand la masa la Rosia Montana, imbracata in negru. Cand pur si simplu isi smulge aurul de pe ea si zice ceva de genul: “Vreti aurul meu? Luati-l!” este ca o revelatie. Spotul acela are o super incarcatura emotionala. Transmite acea lupta intr-un mod foarte rudimentar, simplu si pe intelesul tuturor. Nu doar aurul exista in viata asta si un om simplu, dar totusi cunoscut si convingator, explica: “Nu aurul ne face pe noi. Nu banutii aia.“ Asta mi s-a parut o campanie foarte puternica vizual, care pe mine m-a convins. Daca nu eram demult deja convins.

https://www.youtube.com/watch?v=22O9J8PRK-Y

Cand a fost problema cu derogarea legii de vanatoare a animalelor protejate, aveam o simpla imagine cu pisica care sta in padure. Am realizat ca este suficient, doar un mesaj clar pe imagine si era gata. Am reusit in 48 de ore ca poza respectiva sa aiba cateva milioane de impresii. Asta spun, cateodata e nevoie sa lucrezi cand mesajul nu este aparent, atunci este nevoie de multa creativitate. Cand nu este necesara trebuie sa contientizezi. Cireasa nu mai are loc e tort.

Imi place si mi se pare destept cum Funky Citizens folosesc vizualurile. Se ocupa de niste probleme complexe, nu e vorba de fizica cuantica, insa nu toata lumea are rabdarea cu niste termeni de specialitate. Vizualurile lor esentializeaza perfect pentru oricine problema. In acest fel aduc mult mai aproape de tine, de noi, guvernanta si procesul decizional ca sa inteleaga oricine ca nu e nevoie de doctorat sau ca nu se naste nimeni politician. Cand intelegi cat de simplu este, realizezi ca oricine poate face asta.

 

Funky Citizens – Infografice si vizualuri, 2016

Foarte multe organizatii detin o expertiza in domenii precum cel social si de mediu, dar intampina dificultati in comunicarea continutului publicului larg. Care este secretul WWF in privinta asta?

Problema este ca nici noi nu suntem la acel nivel la care sa aducem aproape de oameni orice problema. Mai usor este sa comunici un mesaj cand vine vorba de rasi si ursi de exemplu, oricine are o pisica acasa, deci in mod clar oamenii vor reactiona pozitiv la o pisica salbatica sau un lynx, la fel si un urs, nu cred ca e cineva care sa nu fi avut sau vazut o jucarie cu un ursulet. La fel padurile, putem comunica despre asta pentru ca lumea are o conexiune speciala cu acestea. Imi este mult mai greu, daca vreau sa vorbesc despre rauri. Nu zic ca nu ar fi oameni care sa nu fi crescut in jurul acestora, dar totusi nu exista acea conexiune sufleteasca pentru ca majoritatea lucrurilor interesante se intampla departe de ochii nostrii, nu faceam noi scufundari cand eram copii. Nu toata lumea a fost Cousteau. Cred ca succesul vine o data cu consecventa, daca repeti mesajul si lumea nu cumpara, trebuie sa ai rabdare. Tu trebuie sa iti dezvolti ca organizatie un o baza de incredere de sustinatori, niste oameni pe care sa te poti baza in totalitate. Cateodata ONGurile cad in capcana cifrelor mari, crezi ca daca pe tine te intereseaza copiii, toti romanii sunt interesati de copii, daca tu esti interesat de padure, toti romanii sunt interesati de paduri, uiti ca sunt 17-19 milioane de romani in tara si te intrebi cum de nu ajungi macar la 10%? Toate studiile pe care le facem la nivel mondial si european ne arata ca undeva la 3% din oameni sunt atat de interesati de mediu incat sa si doneze. Oamenii care au putere financiara si nu au grija zilei de maine, doneaza catre ce este aproape de sufletul lor: biserica, sanatate, copiii, toate cauzele carora li se adreseaza fricile lor. O foarte mica patura de oameni, undeva clasa de mijloc este interesata de mediu, pentru ca nu isi mai bat capul cu supravietuirea si devin interesati, oamenii care sunt bogati se detaseaza de lume si investesc in arte si lux, in loc sa investeasca in asa ceva.

WWF-Romania – Keep nature alive, 2014

Daca nu cunosti asta poti deveni frustrat, majoritatea organizatiilor deschid topul Forbes si zic trebuie sa merg la cutare sa il conving sa dea nu stiu cat. Ar trebui sa se gandeasca ca toata lumea are ideea asta. Absolut toata lumea care citeste Forbes se gandeste daca ar putea sa vorbeasca cu omul acela, sau acela, timp 5 minute. Asa ca trebuie sa iti masori impactul si trebuie sa fii consecvent. Daca vrei sa comunici despre paduri este usor si noi facem asta, dar la un nivel superficial este foarte usor, daca e sa intram in detalii, sa explicam unde este miezul problemei ce facem? Nu e atat de simplu: taiem, cat taiem? Pare simplu dar problema nu ar mai fi existat demult daca era asa. Foarte putini stiu ca prima cauza a despaduririlor nu este cererea de lemn, ci agricultura. De departe acesta este de fapt primul motor al despaduririlor. Pana cand nu stii acest lucru, ai impresia ca toata lumea merge si taie, sa fure ca sa vanda lemnul sa se imbogateasca. In Amazon si Indonezia se taie paduri nu pentru ca oamenii se vor imbogati din vanzarile de lemn,, ci pentru plantatii si culturi. Vrei sa faci alte lucruri care iti aduc bani mult mai mult. Profiul este important, dar fiecare business se gandeste pe termen mediu si lung si tocmai de aceea padurile nu sunt profitabile, orice altceva este. Trebuie sa iti asumi acest rol de educare. Nu sunt suficiente niste afise, iti trebuie un dialog constant cu oamenii, inseamna sa comunici pe toate canalurile posibile de care dispui. Si sa ai un efort constient zi de zi si astfel sa schimbi perceptia. In Romania se spune ca avem prea multi ursi, comunicam de asta de multi ani, iar noi am venit incercand sa schimbam asta. Abia acum am ajuns acolo incat de fiecare data cand se comunica la stiri asta, se mai adauga: dar s-ar putea sa nu fie chiar asa. Acum 5 ani nu exista nici un dar. Vanatorii si autoritatile spuneau ca sunt prea multi ursi si toata lumea il lua ca pe un lucru dat. In acest moment avem o dezbatere si este un pas in fata. De paduri virgine nimeni nu vorbea, nu se stia, in acest moment vorbesc foarte multe organizatii si a intrat in societatea noastra in sfarsit aceasta problema. Consecventa face diferenta.

Povesteste-ne despre noile voastre proiecte si cum face parte internetul din promovarea WWF-Romania.

WWF-Romania – Vlogul pentru orfelinatul de ursuleti, 2017

https://www.youtube.com/watch?v=YRPTLuXD4Jk

https://www.youtube.com/watch?v=5WgZ3rLsueU

Oamenii inteleg in timp cu ce te ocupi tu de fapt. Complexitatea problemelor este imposibil de transmis prin niste comunicate de presa sau postari pe website si Facebook. Cauti toate metodele, oricat de grele si complexe. Cu orfelinatul de ursi pare o chestiune foarte simpla. Ceea ce se vede in vlog  insa, este ca nu este deloc floare la ureche. Exista o cauzalitate, ursuletul ramane orfan dintr-un motiv, apoi cineva il gaseste, ce se intampla cu acesta cand creste si devine urs, care este scenariul fericit si care cel nefericit. Nu sunt oameni care sa anunte imediat ca au gasit animalul, ursii ajung uneori intr-o curte, in custi improvizate, acum un an chiar la circ (macar am reusit sa interzicem folosirea animalelor in circuri), pot ajunge in diferite contexte si se deconecteaza de la natura, de la mediu lor predestinat.

Cand se intampla lucrurile normal si noi il gasim, are de obicei o problema: poate fi malnutrit, este sugar si nu are mama, nu are siguranta si este confuz si afectat samd. Ajunge la veterinar, acesta il ajuta, ajunge in orfelinat, si il ingrijim doi ani dupa care il reintegram in ecosistemul lui. Este un proces fain, complex si merita sa ajunga la oameni. De aici si vlogul in care spunem povestea ursuletilor si a orfelinatului, iar pe termen mediu si lung se va transforma intr-un vlog despre ursi. Care este problema lor, de unde apar conflictele, care e treaba cu vanatoare si sa explicam punct cu punct totul. Sa apara o aflabetizare pe aceasta tema. Daca merge bine, luam in considerare sa facem acelasi lucru cu padurile si alte lucruri, pentru ca oamenii aiba acces la niste informatii utile, sa inteleaga lumea in care traiesc, aceste subiecte sa devina fun. Valoare ecosistemului este foarte importanta, ce inseamna o padure si mai ales sa nu intervenim in ea. Vlogul sunt tablete de 3-4 minute cu expertiza noastra, imagini cu ce facem si ce ne dorim sa imbunatatim.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *