Uitându-ne la succesul campaniei Women’s March din 2017, ne-am întrebat cum comunica vizual mișcarea feministă acum 100 de ani. Așa am ajuns la afișul pentru drepturile femeilor din 1918.

Apărut în contextul Primului Război Mondial, posterul este un apel pentru pace. Găsim interesant că deși este de acum 100 de ani, posterul are un stil mai degrabă minimalist și culori aprinse. Zidul și mulțimea de femei ne-au dus cu gândul la ideea de comunitate și rezistență, idei recurente și în prezent când vorbim despre feminism.

Pe cât de simplu este afișul, pe atâtea indicii oferă despre contextul în care mișcarea feministă din 1918 a avut loc. Burlanele din partea de sus a posterului fac trimitere către fabricile textile unde lucrau femeile în general, asta pentru că protestele au avut loc în mare parte în orașele textile din Lancashire de Est. Ideea de fabrică este sugerată și prin îmbrăcămintea femeilor de pe afiș.

Revenind în prezent, ce trebuie știut despre Campania Women’s March este că a început în 2017 în S.U.A ca o reacție împotriva câștigarării campaniei electorale de către Donald Trump. Apoi s-a răspândit la nivel global, ajungând în peste 600 de orașe.

Campania a revenit în 2018 cu două sub-proiecte: “Power to the Polls” și “Together we rise”. Prin Power to the Polls se urmărește mobilizarea votanților, implicarea comunităților afectate, atragerea unor lideri reprezentativi și susținerea unor canditați progresiști.

Al doilea proiect, Together We Rise, este o carte în care sunt cuprinse interviuri exclusive cu femeile din spatele campaniei, poze din cadrul marșului și eseuri ale activistelor feministe.

Pe coperta cărții regăsim albastru ca simbol al păcii. După cum spuneam, două dintre ideile principale ale feminismului sunt cele de comunitate și unitate, sugerate prin mulțimile de femei. Însă de această dată se observă simboluri ale icon-urillor feministe din muzică, actorie, politică, personaje cheie în realizarea Women’s March. Printre iconurile feministe de la parade se numară Scarlett Johansson, Melissa Benoist, Rihanna, Franchesca Ramsey, Alicia Keys, Uzo Aduba.

Women’s March se mai diferențiază prin accentul pus pe intersecționalitate. Chiar și pe copertă se observă siluete feminine variate: femei de culoare, femei care poartă burqa.

Dacă sunteți curioși să aflați mai multe despre feminismul din 1918 versus cel din prezent, vă sugerăm să citiți în paralel „Women Activists between War and Peace și „Together We Rise”.

Leave a Reply